Motion till Kyrkomötet
Församlingarnas huvudgudstjänster

Mot 2005:77

Förslag till kyrkomötesbeslut

1. Kyrkomötet beslutar att avslå Kyrkostyrelsens förslag om ändrad lydelse av kyrkoordningens 17 kap. 3 § om församlingarnas huvudgudstjänster.

2. Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att vidtaga åtgärder för att främja lekmannaförkunnelsen för att därigenom värna om den söndagliga gudstjänsten i församlingarna.

Motivering

Det pågår en tyst reformation i Svenska kyrkan. En av folkkyrkotankens bärande idéer var att kyrkan skulle finnas överallt i hela landet. Guds förekommande nåd är till för alla, och omfattar allt. Alla människor skulle garanteras tillgång till ordet och sakramenten.

Den lokala församlingens ansvar sträckte sig till sockengränsen, men där tog nästa församlings ansvar vid. Församling gränsade till församling, som dikeskant vid dikeskant. Närvaron betydde inte bara att där fanns kyrkobyggnad och kyrkogård. Det firades gudstjänst, söndag efter söndag. Även de som inte var med i gudstjänsten kunde veta att bönerna steg också från den egna bygdens tempel. … Men nu pågår den tysta reformationen som kyrko- och stiftsledningar knappast har kontroll över. … Gudstjänst firas inte söndagligen, det är inte sällan sammanlyst som den förskönande termen för stängt och tillbommat lyder.

Så skriver kyrkoherden i Örgryte, kontraktsprosten och tidigare domkapitelledamoten Lennart Widing, i Göteborgs stifts tidning Korsväg. Och han fortsätter.

Om folket känner sig övergivet, så påverkar det också vad det tror om Gud. Men kyrkobyggnaden finns kvar och underhålles noggrant. Det händer att folk frågar mig vad som bör göras. Jag vet inte bestämt. Men en sak vet jag: Det allra säkraste sättet att få folk att sluta fira gudstjänst är att inte fira gudstjänster.

Lennart Widing har rätt. Det pågår en reformation i det tysta, som är till skada. Att en stadsförsamling med flera kyrkor under semestertid firar söndagens gudstjänst i endast en av sina kyrkor kan kanske vara acceptabelt. Likaså kan det på landsbygden i små församlingar vid vissa tillfällen vara motiverat att göra undantag från regeln att varje söndag fira gudstjänst, men nu blir det alltmer vanligt med sammanlysningar även på orter där mycket folk vistas. Trots att sommarfolket flerdubblar befolkningen är det inte ovanligt att pastorat med tre–fyra församlingar mitt i sommaren sammanlyser, dvs. ställer in gudstjänster.

Under några decennier efter andra världskriget byggdes det många nya kyrkor. Gudstjänst firades på allt fler platser. Nu går trenden åt andra hållet. Kyrkor stängs. Sammanlysningar blir mer och mer vanliga. Varför har det blivit så? Befolkningsomflyttningen? De ökade kostnaderna? Minskade intäkter på grund av att allt färre tillhör kyrkan? Prästernas och annan personals önskan att få vara lediga då alla andra är lediga? Eller är det brist på strategiskt tänkande i stift och församlingar?

När kyrkoordningen tillkom bestämdes det att en församling för sin existens inte skulle vara beroende av ett visst antal invånare eller kyrkotillhöriga. I stället skulle ett av kriterierna vara att det varje sön- och helgdag skulle firas gudstjänst. Nu ruckas det allt mer på detta. När nu Kyrkostyrelsen föreslår en förändring av 17 kap. 3 § kyrkoordningen är det risk att det blir ännu vanligare att sammanlysa. Stiftsstyrelsen och Domkapitlet i Visby stift påpekar helt riktigt att det finns en risk för att det som är inskrivet i församlingsinstruktionen betraktas som norm och att en dispens ifråga om gudstjänstfirande kommer att uppfattas som permanent.

Kyrkostyrelsen skriver att bestämmelserna i nämnda paragraf är relativt detaljerade. Det bör så förbli. Därför bör Kyrkostyrelsens förslag avvisas. Vi måste slå vakt om den söndagliga församlingsgudstjänsten.

Givetvis räcker inte enbart paragrafer. Det behövs även andra åtgärder. Om prästerna på grund av ledigheter inte räcker till borde fler lekmannaförkunnare användas. Det finns många som är lämpliga och gärna skulle ställa upp om de fick en förfrågan. Kyrkomötet har tidigare behandlat detta, men vad har resultatet blivit? Nu behöver Kyrkostyrelsen få i uppdrag att vidtaga åtgärder för att främja den söndagliga gudstjänsten i församlingarna.

Kyrkesund den 25 juli 2005

Torgny Larsson